Tuesday 9 April 2013

Tips nak kurus yang simple




Hari nie saya rasa nak kongsi dengan semua pasal entri nie..Tips macamana nak kurus????..Popular betul soalan nieee. Sebelum nie selalu je saya membaca tips2 camni dari pakar kesihatan...tapi selalu juga saya terfikir...boleh kerrr…sebabnya rasa susah sangat nak kawal prasaan bila terbau..terpandang... makanan apatah lagi bila saya sendiri yang masak..oooo rasa dugaaannn.…jadi saya memang amat memahami bila org cakap “ ingat senang ka kalu nak kurus”…Tetapi sejak 4 minggu yang lepas..saya dah berjaya turunkan 7 kg…jeng..jeng...jeng..macamana kurus???..ha..ha. ada gak yg perasan akan kesusutan lemak di badanku…tapi saya rasa kalu tgk gambo..saya sebelum and selepas 7kg turun…x Nampak sgt bezanya..sbbnya saya jenis banyak lemak2 terutama kat perut…hmmm sokmo org cakap mengandung ka?? Padahal perut buncit…tapi yang pasti…saya dah x boleh pakai seluar saiz 32 dah skang,,sbbnya terlalu longgar..saya pakai seluar saiz 29 or 28 je…mmmm rasa cam tak pecayanyaaa... alhamdulillah... syukur sangattt... 

Sebelum saya bagitau apa tips saya... saya nak cerita sikit apa yang dah berlaku sepanjang 4 minggu lps...sebenarnya saya memulakan misi nak kurus nie 5 minggu lps lg..tapi xmau kira la minggu pertama tu sbbnya saya slalu gak tipu diri saya..sepatutnya x makan waktu malam..tapi x leh tahan lapooo sgt masa tu so mkn la juga ada skali tu dah kul 11.30mlm camtu..pastu pas makan rasa nyesal lak…..bkn tu ja..minum air bergas la..kononya skit..pastu skit lagi...selagi Nampak adanya air tu lam peti sejuk..mmm…buruk kan …bkn tu ja..suka mkn Keropok Twisties masa tengok tv…hmmm tu tabiat selalu saya buat…pastu rasa…xleh jadi nie..rasa tertipu jerr ngan diri…pastu tanam tekat dalam sikit dlm hati tuuu,,,pastu saya janji ngan diri..kalu saya terus tipu diri…saya takkan Berjaya untuk kurangkan berat saya...so langkah pertama saya oder online pil bakar lemak dan beli la losyen bakar lemak juga…pastu dapat pula sokongan dr cik suami..dan sanggup belikan saya losyen bakar lemak.. terima kasihh..cik suami… tetapi perlu di ingatkan juga akan tetapi agak mustahil jika kita x cuba kawal tabiat pemakanan kita..sooo bukan ubat ubatan dan makanan kesihatan semata-semata… banyak lagi perkara lain perlu dititik beratkan….

mungkin ada setengah org x perlu.. makan pil atau losyen2 bakar lemak dan masih boleh turunkan berat badan..so itu lbh baik..Tapi bagi yg Overweight cam saya..atau banyak lemak cam saya nie..agak susah rasanya. Akan tertapi .saya pernah mencuba misi turunkan berat badan tanpa pil dan losyen nie..malangnya tiap kali saya mencuba bahagian yang paling sukar ialah kawal rasa lapo....perut saya pulak kalu lapo bangat…. mulalah dangdut laa...zapin laa....sbb tu minggu pertama tuu saya x kira berjaya untuk misi kurus nie..Dan semuanya bermula 4 minggu lps setelah kawan saya mencadangkan sy mengambil sejenis pil yang boleh bantu kita dari rasa lapar dan dapat bakar lemak dlm badan…so now saya dah berjaya dari 65kg----58kg..tapi masih terlalu awal…dan saya akan teruskan lagi sehingga mendapat berat yang sesuai dgn saya..sebelum tu kena set dlm minda kita sbb nak kurus…tentulah sbb nak sihat kan…mungkin ada setengah org nak cantik ka..nak nampak menarik ka..apa2 lah tak kesahlah…janji kita kena betol2 tekad dengan diri kita dan kawal perasaan tu and motivasi diri sendiri…
saya hanya lakukan 3 tips nie je untuk kurus...

1. JANGAN CRASH DIET
crash diet tu ialah diet secara mengejut..jangan terus tak makan...kena makan juga...cuma kurangkan yang high calories..cuba makan sikit2 dan kerap…Kalau makan sekali banyak, kalori pun banyak,. susahkan nak buang, kalau makan sikit sikit walaupun kerap tapi kalori kecik je, senanglah nak bakar sebab antara masa makan tu kita bergerak sana sini ..tetapi kena tgk jenis makanan juga..jangan pulak heavy meal...cth pagi kita sarapan je Biskut Jacob 2 keping cicah teh 'o' panas, tgh hr makan sup ngan nasi mangkuk kecil jerr ok..mlm makan awal skit sebelum kul 7..pastu no..no..makanan ringan...lupakan kejap..terus pun ok jerr..
2. MINUM AIR KOSONG BANYAK2
elakkan minuman bergas dan air manis..banyakkan minum air kosong..seeloknya 8 gelas sehari..tapi saya rasa saya minum air kosong lbh kurang 12 gelas sehari kot...sbb Air penting untuk membantu meningkatkan metabolisme badan dan mempercepatkan proses pembuangan lemak. Jgn takut nanti takut kerap ke bilik air sbbnya buang air kecil enam hingga tujuh kali sehari adalah perkara normal bagi individu sihat yang minum air secukupnya. 

Kajian menunjukkan segelas air kosong boleh menghilangkan kelaparan di tengah malam dan berita baiknya, air tidak mengandungi kalori. Jadi isu pengumpulan tenaga berlebihan yang akhirnya disimpan sebagai lemak tidak timbul. Untuk kesan lebih cepat, pakar pemakanan menyarankan supaya minum setiap kali sebelum makan. Air membuatkan kita terasa cepat kenyang dan ini secara tidak langsung dapat mengelak kita makan banyak. Pun begitu, jangan sampai tidak makan kerana badan kita sangat bijak. Jika kekurangan makanan, ia merendahkan tahap metabolisme untuk menjimatkan pembakaran tenaga.Secara umumnya kita tidak akan mengalami masalah ‘terlalu banyak air’ kerana badan secara automatik mengeluarkan air berlebihan. Yang lebih kerap berlaku ialah kekurangan air (dehidrasi).

Ramai orang tidak sedar mereka mengalami kekurangan air yang kronik. Antara contoh kekurangan air yang kronik ialah apabila anda hanya pergi tandas satu atau dua kali sehari, berasa dahaga, kulit menjadi kering dan mengalami masalah retensi atau tegasan air.“Jadi usah risau jika anda perlu selalu ke tandas kerana ia antara cara meningkatkan kepekaan fikiran, khususnya bagi individu yang banyak duduk ketika bekerja. “Banyak kajian menyarankan kita berhenti rehat setiap satu atau satu setengah jam. Pergi ke tandas boleh dianggap sebagai ‘rehat’ yang bukan saja baik untuk membersihkan badan, tetapi mampu meningkatkan tumpuan fikiran,” katanya.

3. BERSENAM SELAMA 30 MINIT

haha senamann yeee… ? tapi saya x bersenam pon…saya tukar skit..saya lakukan aktiviti harian atau kerja umah… Tetapi kena tahu gak kerja rumah sepertimana yang paling efektif dalam membakar kalori? Sebenarnya banyak…tapi saya hanya pilih 1, 4 dan 5….
1. Berkebun
Kalori berlebihan dalam tubuh diperoleh dari makanan tak sehat atau junk food. Jika punya kebun yang luas, ini saatnya untuk membersihkan halaman dan menanaminya dengan sayur dan buah. Tahukah Anda, mencabut rumput liar, memungut daun-daun kering yang berserakan, menggali lubang tanam, dan menyiram tanaman bisa membakar 600 kalori setiap hari. Bayangkan jika hal ini dilakukan setiap hari.
Jika berkebun dirasa terlalu berat karena harus mencangkul lubang tanam, maka memotong rumput di halaman juga bisa jadi solusi. Memotong rumput di halaman bisa membakar 300 kalori per jam-nya.
2. Belanja
Rutinitas yang satu ini pastinya sangat disukai perempuan. Ungkapan "shop till you drop" ternyata bukan hanya sekadar ungkapan, karena semakin lama Anda berkeliling untuk browsing toko-toko di mall, kalori yang terbakar lebih banyak. Ketika berbelanja, Anda bisa membakar sekitar 250 kalori per jam dengan cara yang menyenangkan. Akan tetapi berhati-hatilah, semakin lama belaja bisa-bisa kantong Anda yang bolong.
3. Tidur
Hmm... kegiatan yang satu ini sering dianggap sebagai kegiatan orang yang malas. Padahal, saat tidur kita tetap membakar kalori lho. Tidur malam dengan nyenyak selama delapan jam disebut-sebut bisa membakar 350 kalori.
4. Bersih-bersih rumah
Rasanya malas ya kalau harus bersih-bersih rumah. Meski tak menyenangkan, tapi menyapu, mengepel, atau membersihkan debu di kusen pintu dan jendela, sangat bermanfaat untuk menjaga kebersihan rumah sekaligus membakar kalori. Luangkan waktu satu jam dari waktu luang Anda untuk membersihkan jendela atau lantai, menata kembali kursi, atau membuang majalah bekas. Dan... 300-400 kalori akan terbakar karenanya. 
5. Memasak
Sebagai ibu rumah tangga, memasak adalah kegiatan yang wajib dilakukan. Selain bisa menyenangkan keluarga, memasak juga bisa menyenangkan diri sendiri. Karena ternyata memasak selama satu jam bisa membakar 90 kalori. Tetapi ingat, jangan sampai hasil masakan Anda juga masuk ke perut hingga 1000 kalori, ya.





inilah losyen dan pil tuuu....

http://inamimibeauty.blogspot.com/2013/04/promosi-hebat-figure-up-dan-felinna.html


1 comment:

  1. tips yang bagus...tak perlu bebelanja mahal cam sesetengah produk...dan tak perlu habis beribu-ribu utk ke slimming centre..hasilnya bagus..

    ReplyDelete